listar as sensações é descrever a percepção?
a sensação é é uma percepção sensorial interna?
ou são coisas externas?
objetos, pessoas, lugares, eventos?
The concept of senstaion "corresponds to nothing in our experience" (MERLEAU-PONTY, PP 9[3[3-4)
?????
percepção é sempre de algo, num meio...percepção pura não é percepção..
temos a tendência de projetar nossas percepções às qualidades dos objetos que percebemos
o que sabemos do objeto pode ser encaixado à nossa percepção que temos deste...mistureba do caralho...
que acaba só confundindo a percepção.... manipulamos nossa própria percepção...
nossa percepção não é clara e pode ser enganada por ilusões... risada maléfica...rsrs
vemos perfeitamente as cores dos objetos? são mesmo tão distintas ao nosso olhar?
E além disso, ao olhar uma cadeira já sabemos previamente que um objeto para sentar,
a percepção é também uma prática de atribuição de significados ao mundo.
Quando foco em alguma coisa, as demais que existem no meu campo visual não desaparecem simplesmente.
what is behind my back is not without some element of visual presence, for it still has a kind of perceptual availability as something there to be seen when I turn to look at it. ( PONTY, PP 12]6]6)
The perceptual field thus cannot be equated with that range of objects directly affecting my sense organs at a given time. (Carman)
so, while it is tempting to define sensations in terms of stimuli, there is no isomorphism between the contents and the causes of perception.(Carman)
For the ordinary notion of sensation is meant to capture how things look. Since stimuli do not line up in any neat way with how things look, the concept of sensation they motivate could only stand in a dubious relation at best to the phenomenology it was meant to describe.(Carman)
Sensação sentir como as coisas são?
como aparecem?
como nós vemos?
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sensação é uma palavra obscura
é um feixe de impressões a experiência, como diriam os empiristas? o percebido, um agrupamento de imagens que reaparecem sem razão?
A percepção possui coerência? não é uma coleção de pedaços de sensações?
mas as coisas são uma união de características??
"the unity of the thing in perception is not constructed by association, but is a condition of association" (PP 24]17}19-20)
Merleau-Ponty diz constante flutuação entre estados de tensão e equilíbrio, com uma unidade própria do objeto percebido como uma espécie de solução, ou antecipando uma solução, para um problema não registrado intelectualmente, mas em uma "vaga forma de inquietação"
o trabalho de atribuir significado ao mundo já foi feito...
"as long as we keep trying to construct the shape of the world, life, perception, the mind, instead of recognizing as the immanent source and as the final authority of our knowledge of such things, the experience we have of them" (PONTY, PP 31]23]27)
The concept of sensation is incoherent, since it is meant to serve two incompatible functions: first, to capture the actual content of perceptual experience; second, to explain how that experience is brought about by causal impingements on our sensory surfaces. The concept fails in the first effort precisely because the phenomena adequately, it explains nothing, and when it is subsequently invoked, along with auxiliary hypotheses concerning association and memory, to explain away the manifest phenomena, it no longer describes them as they are. (Carman)
São várias as hipótese que dizem do isomorfismo entre estímulo e percepção. São coisas que vemos que contrapõem suas qualidades?
Consciência perceptual, para Merleau-Ponty, é um produto da atividade cognitiva, não é passividade, receptividade.
It is not as if our experience is a muddle and then the mind operates on it and sorts it out, rather, perceptual indistinctness is always only a matter of failing to attend carefully and judge correctly."What intellectualism lacks," Merleau-POnty observes, "is contingency in the occasions of thought" (PP 36;28;32)
A ambiguidade nas sensações, eu odeio anchova, (eu descobri isso ainda..rsrs) por que dá arrepios?
sensações geram juízos...intencionalidade implicando juízo.
Experiência e julgamento
não é possível deliberar sob as nuvens...aham
eu julgo 2+2=4 sem atribuir qualidade alguma......ok. Dormir.
Ordinary experience draws a very clear distinction between sensing [le sentir] ad judgment. For it, judgment is the taking [prise] of a position, it aims at knowing something valid for me at every moment of my life, and for other minds, actual or possible; sensing, by contrast, is giving oneself over to appearance without trying to possess it and know its truth. This distinction disappears in intellectualism, because judgment is everywhere pure sensation is not, which is to say everywhere. The testimony of phenomena will therefore be impugned.
(Merleau-POnty, PP 43,34,39)
