sábado, janeiro 31, 2015

All of what Goethe says about nature as the barbarous principle of Good and Evil, we really have to say that on the basis of the moment when Nature is neither pure thing, nor God, nor the simple “collection of the objects of the senses”—when there is an internal connection in the multiple which is not that of the divine understanding. Someone will say: you explain nothing, you observe. But to explain is always: to bring Nature back to God or to bring it back to the spectacle of man—not to see nature. In reality, what one has to learn is that being is that, it is precisely not to explain. (MERLEAU-PONTY, 1958)

[1958]
Tout ce que Goethe dit de la Nature comme principe barbare de Bien et du Mal, il faut bien le dire à partir du moment où la Nature n’est ni chose pure, ni Dieu, ni simple “collection des objets des sens”—où il y a un lien interne dans le multiple qui n’est pas celui de l’entendement divin.
On dira: vous n’expliquez rien, vous constatez. Mais expliquer, c’est toujours: ramener la Nature à Dieu ou la ramener au spectacle de l’homme—ne pas voir la nature. En réalité, ce qu’il faut apprendre, c’est que
l’être est cela, c’est précisément à ne pas expliquer.