MP............minando distinções do em-si e para-si
receptividade e espontaneidade
atividade e passividade
principalmente o impasse da filosofia que toma como ponto de partida
a distinção consciência e objeto
What was necessary – and what his second turn to science afforded
– was the introduction of a concept of organismor living body
as a unitary phenomenon constituted by the identity of behavior and
development, a unitary phenomenon of which phenomenality and
consciousness would simply be dependent aspects. Hansen
uma nova ontologia da carne
um conceito filosófico de vida
homem ser que percebe
natureza e corpo
“animality and human being are given only together,
in the interior of a totality of being” (N 339/271).
“will emerge from confusion
only by appealing . . . to brute being such as it is unveiled to us by our
perceptual contact with the world” MP< (N 376; RC 137/166)
o homem não é uma conjunção de animalidade e razão
we must “grasp humanity above
all as another manner of being a body” (N 269/208);
há o invisível do visível
o entrelaçamento
não é só o físico e o sensível
o ser é definido somente pela percepção mas participação no mundo
significação, abertura
engajamento
investimento ativo no espaço, meio
emerge com e e para o próprio movimento que realiza
o que pode fazer
uma realidade interna para o organismo
comportamento é um princípio imanente ao próprio organismo
e o corpo é o local, segundo seu ângulo
equilíbrio e desequilíbrio
flutuação autoregulatória
fenômeno em crescimento
mas não é um princípio de ordem, ou essência
em cada momento há um vazio que se seguirá
um vazio a ser preenchido
há um áspero esboço
no que diz respeito a presente situação
não é um ser positvo e sim interrogativo que define a vida
desequilíbrio
incompletude
desejo na ausência
assombrado por corpos estranhos
problema da carne
como poder ser a minha e a do mundo?
aderência
uma dimensão que dá sentido ao seu entorno
With this complementarity, we grasp nothing less than the identity
of behavior and phenomenon, ofmovement and perception, that
lies at the heart of Merleau-Ponty’s phenomenology of life: without
behavior to activate the negativity of life as a problem, there would
simply be no phenomenal dimension at all; and without the natural
negativity as a virtual interiority, there would be no possibility
for such activation to occur in the first place. This is, finally, why
Merleau-Ponty can claim a certain privilege for the human that does
not abjure its immanence within nature. It is only in reference to
the human body that we can truly understand the natural negativity
and the interiority of the living, that we can grasp precisely why
life does not comprise a positive power or spiritual force: “we install
ourselves in perceived being/brute being, in the sensible, in the flesh
where there is no longer a distinction between the in-itself and the
for-itself, where perceived being is emphatically within being” (N
272/210).
Automovimento e excesso: O corpo humano
um vazio que não pode ser preenchido...hahaha eu aprendi isso na terapia...ahahha
a presença do futuro no presente
primado absoluto do movimento
a flutuação organizada pelo corpo
We might say, then, that if the living body solves the problem of
the belonging-together of esse and percipere, it is precisely because –
as essentially self-moving – it opens a divergence between itself and
what it sees, a divergence that is filled by the flesh.4 This is why
Merleau-Ponty can assert that there is a correspondence “of my inside
and [the world’s] outside,” just as there is a “correspondence of
its inside and my outside” (VI 179n/136n).
meu corpo resolve o problema...rsrs cadê o preenchimento da carne?rs
ok
ah melhor parar um pouco...
voltando..
há correspondência entre o interior e o que está fora - o mundo
a percepção do corpo como manifestação do mundo e vice-versa
corpo base de uma consciência encarnada
a descrição do corpo próprio
uma intencionalidade originária ancorada na vida perceptual do corpo
e não uma intencionalidade reflexiva do pensamento
a intencionalidade está enraizado no ser-no-mundo
que a correlação entre um ato de pensar (Nóesis) e
um conteúdo de pensamento (noema)
não compreende nada mais do que uma abstração desta modalidade primária a
ser realizadopelo corpo.
consciência não como Eu penso, e sim como Eu posso
intencionalidade corporal
corpo como mediador do mundo
como base originária da consciência
no fim MP dedica-se a compreender o corpo como uma negação da consciência
como uma parte do próprio mundo!
o movimento é a modalidade do corpo pertencer ao mundo
entrelaçamento, chiasm
“I touch myself touching; my body accomplishes a ‘sort of reflection.’
. . . the touched hand becomes the touching hand, and I am
obliged to say that the sense of touch here is diffused into the body –
that the body is a ‘perceiving thing,’ a ‘subject–object’” (MP< S 210/166)
relação de visão e toque - sujeito e objeto o corpo
movimento
o corpo é uma manifestação sensível do mundo
self movement
Umwelt é o corpo e o ambiente
acoplamento estrutural
do ser em seu meio
pertencimento
carne
acoplamento com o mundo: carne
corpo não é objeto da consciência é do mundo...eu que escrevi assim...
não entendi essa relação divergente entre corpo e mundo...
The
Umwelt is therefore not outside the body, and the body is not other
than the Umwelt; rather, as the passage specifies, the two terms
must be understood as divergences with respect to one another: the
Umwelt (i.e., that part of the environment selected by the body) is
what makes the body self-dimensionalizing, a universal measurant,
and the body is what makes the Umwelt transspatial, not an empirical
“there,” but an absolute “here.” The coupling with an Umwelt
is, then, precisely what clarifies the profound correlation of the body
and the world, the belonging of one to the other that Merleau-Ponty
calls the flesh. (Hansen)
divergência Umwelt-corpo é o inverso da identificaçãoWahrnehmen - Sich bewegen
chiasm entre excesso interno e excesso externo
mundo não é a soma de processos externos
nem a um interior que não está no mundo
Umwelt - plano de vida
acho que vai cair no body schema de novo...
.....
comportamento
regulação
elemento transtemporal e transespacial
potencialidade no tecido dos elementos físicos
transformando potencialidade em história natural!
Only the analysis of the human body in its specificity will allow us
to ground the phenomenality–transcendence divergence in the fundamental
chiasm of the living, the chiasm between internal equipotentiality
and external disequilibrium. As a “metamorphosis of life,”
our body emerges as a “body of the mind” (following the felicitous
expression of Paul Val ´ery) (N 380; RC 177/196); it is what places our
life as natural history (as the confluence of morphogenesis and selfmovement)
“before us” and whatmakes it “enveloping in relation to
our ‘thought.’” In this sense, the body holds a certain priority in the
operation of phenomenalization–transcendence constitutive of the
flesh. Specifically, it is that in virtue of which there is an other, hidden
side of things, of the body, of the visible – what Merleau-Ponty so
aptly describes as a “being for the living,” a being that exists insofar
as the living “has an Umwelt.” Precisely because it is a being for the
living, the invisible is “not constituted by our thought, but lived as
a variant of our corporeity, i.e., as an appearance of behaviors within
the field of our behavior” (N 338/271). Such being-lived as a variant
of our corporeity is precisely what defines the opening to the visible –
that is, phenomenality itself – not as the being of a perceived (percipi)
but as the activity of perceiving (percipere) defined through its
participation in the activity of being as living (active esse). (Hansen)
chiasm
imanência x transcendência
fenomenalidade X corpo vivo
Merleau-Ponty’s final work articulates
a philosophy of immanence in which the body’s self-transcendence
simply is its mode of belonging to the world. (Hansen)
excesso de potencial do corpo em relação à sua realidade
(excess of the body over itself) and, on the other, an excess of
the body in relation to being as cosmology (excess of being over the
body).
correlação de phenomenalization and transcendence
potencialização movendo-se para fora, para o mundo
fenomenologia da vida sobre a forma do corpo humano
life is the “establishment of a level around
which divergences distribute themselves.”
sistema de oposições que delimita a vivência
padrão de negações
que faz isto ser ou não o caso
um constitutivo mundo dos vivos
não que se abram pra tudo
mas uma abertura específica
phenomena-enveloped
fenomenologia da vida, ou seja da imanência
o organismo como base dos fenômenos
living body’s
self-transcendence simply is its belonging to the world.
o corpo humano como expressão do ser
the being of life as phenomenon
and the being of the cosmos itself.
eu não entendo esse treco de vida como negatividade, alguém explica?
Cumbre
Firme,
bajo mi pie, cierta y segura,
de piedra y música te tengo;
no como entonces, cuando a cada instante
te levantabas de mi sueño.
de piedra y música te tengo;
no como entonces, cuando a cada instante
te levantabas de mi sueño.
Ahora
puedo tocar tus lomas tiernas,
el verde fresco de tus aguas.
Ahora estamos, de nuevo, frente a frente
como dos viejos camaradas.
el verde fresco de tus aguas.
Ahora estamos, de nuevo, frente a frente
como dos viejos camaradas.
Nueva
canción con nuevos instrumentos.
Cantas, me duermes y me acunas.
Haces eternidad de mi pasado.
Y luego el tiempo se desnuda.
Cantas, me duermes y me acunas.
Haces eternidad de mi pasado.
Y luego el tiempo se desnuda.
¡Cantarte,
abrir la cárcel donde espera
tanta pasión acumulada!
Y ver perderse nuestra antigua imagen
arrebatada por el agua.
tanta pasión acumulada!
Y ver perderse nuestra antigua imagen
arrebatada por el agua.
Firme,
bajo mi pie, cierta y segura,
de piedra y música te tengo.
Señor, Señor, Señor: todo lo mismo.
Pero, ¿qué has hecho de mi tiempo?
de piedra y música te tengo.
Señor, Señor, Señor: todo lo mismo.
Pero, ¿qué has hecho de mi tiempo?
De
"Tierra sin nosotros" 1947
(José Hierro)fenomenologia e ciência
ainda Hansen..
significado fenomenológico e fatos biológicos
tá comentando sobre o Dennett tô entendendo nada
postura intencional a chave para desvendar os mistérios da mente
abandona a metafísica
agnosticismo
função da intencionalidade como estratégia dos vivos
o que ele está falando???????????
ah...a postura intencional como evolução
linguagem, pensamento
antropomorfismo da intencionalidade
a perspectiva que nossas mentes tem que compartilhar...
que foda...
ah o processo evolutivo natural para a postura intencional...
o que sua lógica está dizendo?
eu não tenho mais espaçooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
tenho sim..
ok
dois tipos de intencionalidade
uma biológica sei lá
Here, in short, Dennett leans heavily on the metaphysics
of evolutionary emergence – and on the continuity of being
it assumes – regardless of what his rhetoricmight suggest. At best, he
is guilty of conflating two distinct concepts of intentionality: on one
hand, as a property of the living; on the other, as a descriptive device
for understanding the living (which also happens to be a property of
certain kinds of living beings). Yet, far from invalidating Dennett’s effort to embrace an evolutionary
perspective, this contradiction merely serves to foreground
the need for an ontologically serious account of evolutionary emergence. (Hansen)
Varela agora
eus
rede de egos
neste caso ontológica, diferente de Dennett
organização autopoiética
????????
One significant consequence of this approach is its vastly different
account of intentionality: for Varela, intentionality is a feature of the
basic cognitive level of selfhood and not something reserved for the
humanmind or some other higher-level emergence. (Hansen)
desejo
eu cognitivo
dupla dialética entre ambiente e organismo
que não é tão diferentede acoplamento de auto-movimento e transcendência de Merleau-Ponty.
For Varela as for Merleau-Ponty, it is the self-movement of
the organism that transforms its internal incompleteness (its status
as originary desire or equipotentiality) into the motor of its selfperpetuation,
and it is also self-movement that opens the organism
to the excess of the environment where it discovers nothing less than
the potentiality on which its continuance depends. Hansen
mas esse eu cognitivo de Varela não tem nada a ver com Merleau-Ponty
This is why, in the end, Varela’s approach can only afford a thirdperson
(observational) account of the necessarily first-person (operational)
perspective of the living being, even when the being in question
is the human being – that form of being equipped, biologically,
with themeans (language) to autonomize itself in relation to its basic
cognitive self. His approach develops an epistemology of the living:
an account of the identity and coupling necessary for a given organismtomaintain
itself as living.We arrive at a phenomenology of the
living only when, with Merleau-Ponty, we recognize the philosophical
implications of this epistemology – the way that, for a quintessentially
first-person being like the human, the coupling of body–mind
and world–environment necessarily implicates phenomenology in
being and being in phenomenology. (Hansen)
its over, bye Mark, see you...haha